GRATINERT VEGETARPASTA MED NORSKE GRØNNSAKER

Flere og flere sverger til en kjøttfri dag i uken. Og mandag har blitt den store kjøttfrie dagen for mange. Gjør du et google-søk på “kjøttfri mandag” får du godt over 50 000 treff. Jeg ønsker også å komme med noen bidrag til de som ønsker å kutte kjøttforbruket, og har tidligere lagt ut oppskrifter som pasta med pepper og pizza med potet og blåmuggost som forslag. Her kommer en ny vegetarpasta – gratinert i ovnen med norske grønnsaker.  

Tilberedningen her er basis for en rekke ovnsretter, slik at variasjonene kan være mange. Du kan for eksempel bruke en rekke andre grønnsaker enn de jeg har valgt. Og ønsker du å tilsette kjøtt (eller fisk – laks kan for eksempel fungere) så gjør gjerne det.

Til min vegetarpasta med norske grønnsaker trenger du følgende ingredienser – oppskriften holder til fire:

  • 500 gram tørket pasta. Jeg valgte pennioni fra Jacobs Utvalgte. Til denne retten trenger du en pasta som ikke henger sammen, dvs. dropp spaghetti, linguini og tagliatelle denne gangen. Både pennioni, pastaskjell og pastaskruer fungerer.
  • Seks mellomstore gulrøtter.
  • En halv purreløk.
  • To rødløk.
  • Èn pastinakk.
  • Ett hvitløksfedd.
  • Seks desiliter creme fraiche.
  • Revet ost. Jeg gikk for en blanding av Jarlsberg og parmesan. Velg gjerne din favoritt, men bruk en ost som smelter godt.
  • 100 gram brødkrumme. Kjøp det ferdig eller kjør et halvtørt brød i en foodprosessor. Jeg ga også brødskivene en runde i brødristeren først for litt ekstra sprøhet og smak.
  • Litt persille eller andre favoritturter.

Slik gjør du for å lage vegetarpasta med norske grønnsaker

Start med pastaen. Kok opp vann etter oppskriften èn liter vann og ti gram salt per 100 gram tørket pasta. La vannet fosskoke før du har i pastaen. La den et lite minutt kortere enn det pakken angir, da pastaen også vil varmebehandles i ovnen. Hell av pastavannet og legg pastaen i en romslig ildfast form.

Varièr gjerne med andre grønnsaker i din vegetarpasta

Kutt grønnsaker i relativt små terninger, og pass på at alle grønnsakene er omtrent like store – eller små. Har du andre grønnsaker liggende, så bruk gjerne dette også, men hold deg gjerne til en “type” grønnsaker. Går du for eksempel for rotgrønnsaker trenger du ikke blande inn paprika og brokkoli.

Fres grønnsakene i en panne eller kaserolle i godt med smør eller olje til grønnsakene har blitt blande. Ta grønnsakene av varmen, og bland inn creme fraiche. Om du ønsker kan du heller lage en hvit saus av smør, mel og melk, og blande dette inn i grønnsakene i stedet for creme fraiche. Litt mer jobb, men fungerer minst like godt.

Hell de kremede grønnsakene over pastaen, og bland alt godt sammen i formen. Topp formen med revet ost og brødkrumme.

Stek din vegetarpasta ved 225C på nederste rille ril osten er godt smeltet og toppen på formen er gyllen. Det tar mellom 10 og 15 minutter. Både pastaen og grønnsakene er i utgangspunktet allerede varmebehandlet så det hander mest om å få smakene til å samles, samt få et sprø topp på retten.

Lag gjerne din vegetarpasta (nesten) ferdig dagen i forveien – og vipps har du en rask hverdagsmiddag

Om du synes tilberedningen høres tidkrevende ut i en travel hverdag anbefaler jeg deg å lage din vegetarpasta nesten ferdig dagen i forveien, for eksempel på en søndag. Kok pasta, fiks grønnsaker og creme fraiche og bland alt ferdig i formen dagen i forveien. Da gjenstår det bare å sette formen i ovnen og vipps så er middagen klar.

Legg gjerne igjen en kommentar