HJEMMELAGET FISKEGRATENG MED KLIPPFISK

Fiskegrateng er en hverdagsrett mange kanskje kjøper ferdig i frysedisken. Allikevel er faktum at det ikke er veldig vanskelig å lage. Noe særlig lenger tid tar det heller ikke, og resultatet blir så uendelig mye bedre.

Her har jeg vært litt ekstravagant og laget en variant med av fiskegrateng klippfisk. Du kan gjerne bruke annen hvit fisk om du heller har det. Både torsk, men kanskje spesielt sei fungerer fint, da den har litt mer struktur enn torsken som lett faller i overkant mye fra hverandre.

Til min oppskrift på fiskegrateng trenger du følgende ingredienser – oppskriften holder til to:

  • 400 gram ferdig utvannet klippfisk: 400 gram i tørket tilstand – vekten vil øke med utvanningen. Jeg vannet ut klippfisken fra Dybvik i ca. 30 timer – med ett vannskift.
  • 200 gram pasta.
  • 50 gram smør.
  • To spiseskjeer hvetemel.
  • Fem desiliter melk.
  • Brødkrumme.
  • Revet ost.
  • Salt, pepper og muskattnøtt etter smak.

Slik gjør du for å lage fiskegrateng med klippfisk:

Vann ut klippfisken. Har du hele fiskestykker trenger fisken relativt lang utvanningstid, men Dybvik tilbyr også klippfisk av typen “Klippfisk til Bacalao” som trenger kortere utvanning. Skjær klippfisken i biter à en ganger en centimeter.

Kok pasta etter formelen èn liter vann og ti gram salt per 100 gram pasta.

Smelt smør i en kaserolle. Pass på at det ikke blir brent. Ta kaserollen av varmen og topp med hvetemel. Rør melet godt inn i smøret. Sett kaserollen tilbake på varmen, og hell i melk under omrøring. La den småkoke til en begynner å tykne, og smak til med salt, pepper og revet muskattnøtt.

Bland fisk, pasta og hvit saus godt sammen, slik at all fisk og pasta er dekket av saus. Legg alt over i en smurt ildfast form. Topp formen med brødkrumme og revet ost. Brødkrummen kan du kjøpe ferdig eller kjøre tørt eller ristet brød i en blender eller med stavmikser.

Stek din fiskegrateng på 200 C på nederste rille i ca. 40 minutter, til osten er smeltet og brødkrummen er sprø.

Server fiskegrateng med en grønn salat, råkost og eventuelt godt brød til.

Legg gjerne igjen en kommentar